skip to Main Content

    Vraag vrijblijvend een offerte aan


    Pest je? Of word je gepest? Dat is de vraag

    Je pakt je boeken en kijkt verveeld uit het raam. Weer een saaie les op school? De docent begint. Net zo ‘saai’ als de vorige keer? Maar dan… komen twee nieuwe leerlingen je klas binnen. Ze presenteren zichzelf op een unieke wijze en proberen zichzelf van hun beste kant te laten zien. Ze halen hierbij het onderste uit de kan en gaan over lijken. Ze doen alles om er bij te willen horen. Alles?!? Pest je of word je gepest? Dat is de vraag!

    Toneelstuk pesten op school

    Dit project is een unieke manier om theater in de klas te brengen. Met een relevant onderwerp als pesten op school is dit theaterproject niet alleen herkenbaar, maar nog leerzaam ook. Er wordt in veel gevallen immers gepest op school, maar op deze manier wordt het toegepast en bespreekbaar gemaakt. De veiligheid en kleinschaligheid van dit project maken dat er voor de leerlingen meer ruimte is voor verbinding en verdieping. Daarnaast hoeven scholen voor dit theaterproject zich organisatorisch niet tot nauwelijks aan te passen. Dit theaterproject duurt één (les)uur en bestaat uit een korte voorstelling, nagesprek en workshop.

    Erg hé voor René maar ik denk dan altijd maar dat dat mij maar niet overkomt!

    Sara - Klasgenoot van René (personage uit de voorstelling)

    Bij mij in de klas waren Nike Air Max schoenen heel erg in. Ik heb ze gekocht maar het hielp helemaal niets.

    Casper Schimmel

    Die jongen moet gewoon eens kloten krijgen en dat is het laatste wat ik erover zeg!

    Kees - Vader van René (personage uit de voorstelling)

    Ik droeg vanaf toen de kleding die ik zelf wilde. Ineens hoorde ik niet meer bij de mensen die gepest werden. Sterker nog, ze vonden me vanaf dat moment wel stoer.

    Casper Schimmel

    “Je hoeft geen beste vrienden van elkaar te zijn maar als klasgenoten neem je het wel voor elkaar op”.

    Casper Schimmel

    “Ik was een hele erge Pester. Waarom? Ik wilde de leukste, de stoerste én de populairste zijn en wel zo snel mogelijk”.

    Anne ten Barge

    Workshop en voorstelling pesten met lesbrief

    Tevens is bij dit project een lesbrief ontwikkeld, waardoor de docent het project over pesten in de klas kan voorbereiden en nabespreken. Dit theaterproject duurt in korte versie 50 minuten bestaande uit een voorstelling + workshop. In de lange versie van 100 minuten bestaat dit theaterproject uit een voorstelling, een workshop en een nagesprek over pesten op school. De acteurs gaan dan dus samen met de leerlingen dieper op de inhoud in. Ook zullen er concrete afspraken gemaakt worden met elkaar t.a.v. pesten in de klas.

    Mytylschool Ariane De Ranitz Utrecht Logo

    Hier is iedereen erg enthousiast en lopen we nog volop na te genieten.

    Docent, Voortgezet Speciaal onderwijs Mytylschool Ariane de Ranitz Utrecht

    Het Nieuwe Lyceum Logo

    N.a.v. jullie succes met de voorstelling in de klassen 1 en 2 hebben wij de vraag of jullie 3 voorstellingen willen doen voor vwo3 en gymnasium3. We denken namelijk dat dit project ook zeer geschikt zou zijn voor deze klassen.

    Cultuurcoördinator, Nieuwe Lyceum Bilthoven

    Sina School Logo

    Vanmiddag heb ik nog een uur met de kinderen gesproken over pesten, gepest worden, meelopen en de gevolgen daarvan… Een paar van mijn “bullebakken” leken zelfs in te zien wat het voor een gevolgen kan hebben om iemand te pesten! Bedankt voor de inspirerende voorstelling!

    Leerkracht, groep 8 Sinaschool Arnhem

    Minkema College Logo

    De kinderen waren echt geboeid door de inhoud en nieuwsgierig naar het verloop van het verhaal. Het raakte naar mijn mening de ‘kern.’ De acteurs lieten de kinderen voelen hoe pesten aan komt.

    Docent, Minkema College Woerden

    Kandinsky College Logo

    De acteurs hebben naar mijn mening ‘feeling’ met de doelgroep. De onrust die er in het begin was, namen zij voor lief. Zij wisten dat dit overdonderd zou worden door het begin van de voorstelling.

    Docent, Kandinsky College Nijmegen

    Ik hoorde van mijn mentorleerlingen na de voorstelling terug dat zij onder de indruk waren.

    Docent, Rientjes Mavo Maarsen

    Carrolus Borromeus College Logo

    De voorstelling was geweldig en heel herkenbaar. We hebben vandaag nog veel nagepraat.

    Docent Carolus Borromeus College (vmbo-t, havo en vwo), Helmond

    De Witte School Logo

    De leerlingen van beide groepen en ikzelf vonden het echt fantastisch! Erg herkenbaar en het maakte flink wat gevoelens los bij iedereen.

    Praktische informatie over de voorstelling ‘Pesten’

    Groep 5 tot en met 8 Primair Onderwijs. Klas 1 en 2 Voortgezet Onderwijs. (9-14 jaar).
    Theaterproject (workshop + voorstelling pesten).
    Leerlingen krijgen inzicht in het eigen gedrag en hun rol in pestsituaties (pester/ gepeste/ meelopers/ omstanders et cetera). Actief en receptief kennismaken met theater.
    De korte versie van 45/50 minuten. De lange versie van 90/100 minuten.
    Klaslokaal met normale opstelling van stoelen en tafels en toegang tot stroompunt. Een standaard stopcontact is voldoende voor dit project over pesten op de basisschool of middelbare school.
    Maximaal 30 leerlingen per project.
    Bij dit project hoort een vrijblijvende lesbrief met suggesties voor verwerkingslessen t.a.v. de thema’s: pesten en theater.

    Heeft u vragen of wilt u meer informatie?

      Vraag vrijblijvend een offerte aan


      Back To Top